Zo werk jij aan je summerbody

zwemmen in de winter
5 tips om lekker te blijven zwemmen in de winter
4 december 2019
Toon alles

Zo werk jij aan je summerbody

summerbody

We horen je denken: ‘Pardon? Summerbody? Het is pas januari!’. Maar een fit en strak lijf in de zomer vereist flink wat werk in de winter. Een crashdieet volgen is gelukkig niet meer van deze tijd. Veel beter kun je daarom nu al beginnen met goede gewoontes om in de zomer fit en strak op het strand te kunnen flaneren.

1. Ga zwemmen

De belangrijkste tip die we je kunnen geven is om lekker te gaan sporten. Zwemmen is een enorm efficiënte manier om aan je conditie en spierkracht te werken. Met een uur banen zwemmen verbrand je al snel 500 calorieën. Daarnaast is zwemmen perfect als je snel last hebt van blessures, want het is veel minder belastend voor je spieren en gewrichten dan bijvoorbeeld hardlopen. En als je kijkt naar het lichaam van een professionele zwemmer of zwemster, dan valt niet te ontkennen dat het kan leiden tot een prachtig gespierd lichaam.

2. Goede eetgewoontes

Goede eetgewoontes zijn minstens net zo belangrijk als sporten voor een fitte summerbody. Kijk daarom eens met een kritische blik naar jouw eetgewoontes. Je kunt bijvoorbeeld een week bijhouden in een app wat je precies eet. Zo krijg je een duidelijk beeld waar het beter zou kunnen. Grijp jij ‘s avonds na het eten bijvoorbeeld snel naar de koektrommel? Wees dit moment dan voor en zorg dat je tijdens het koken vast een schaaltje met fruit voor jezelf klaar zet. Net zo zoet als koekjes, maar veel minder calorieën en een stuk gezonder.

3. Stel kleine veranderingen in

Als je van de ene op de andere dag stopt met snoepen, je gaat 500 calorieën minder eten en vanuit het niks drie keer per week sporten, dan is de kans groot dat je dit al snel niet meer volhoudt. Verander daarom met kleine stapjes. Zo is de kans veel groter dat je deze volhoudt. Als je stopt met suiker in je koffie drinken, dan scheelt dit bij drie kopjes koffie per dag al snel 22.000 calorieën per jaar. Dit staat gelijk aan drie kilo lichaamsgewicht. Dat moet lukken, toch?

4. Denk positief!

Als je wilt afvallen zal dit ongetwijfeld moeite kosten, dit valt niet te ontkennen. Probeer je alleen niet teveel te focussen op wat ‘niet mag’ en wat ‘moet’. Als frisdrank jouw valkuil is, dan zou je je kunnen voornemen om dit niet meer te drinken. Veel beter kun je je echter voornemen om elke dag twee liter water te drinken. Waarschijnlijk heb je hierna nog maar weinig zin in frisdrank. Dat ene glas dat je misschien nog drinkt smaakt dan extra lekker.

5. Beloon jezelf

Sporten en gezond eten kan best pittig zijn! Beloon jezelf daarom eens wat extra tijdens het afvallen. Je bent misschien gewend om dit te doen met lekker eten, maar probeer een beloning te bedenken die hier niks mee te maken heeft. Plan bijvoorbeeld een leuk uitje wanneer je een tussenstap hebt behaald. Of beloon jezelf met een nieuwe outfit als je vijf kilo bent afgevallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *