Werken aan je schoolslag, zo doe je dat!

De leukste kerstcadeaus voor de zwemliefhebber
4 december 2020
Toon alles

Werken aan je schoolslag, zo doe je dat!

Schoolslag

Tijd om lekker te zwemmen

Dat goed leren zwemmen essentieel is voor je dagelijks leven, mag wel duidelijk zijn. Natuurlijk is niet iedereen een echte waterrat. Door soms een beetje te poedelen in de zomer of dagje te bakken aan het strand is er voor sommige mensen al water genoeg. Toch kan werken aan je schoolslag erg belangrijk zijn omdat je soms geen keuze hebt om te zwemmen of niet. Een technisch strakke schoolslag, dat doe je zo!

Makkelijk ademhalen

De schoolslag is niet alleen de meest gebruikelijke, maar ook de oudste slag die zwemmers maken om zich vrij te voelen in het water. Je kunt namelijk makkelijk en ritmisch je ademhaling onder controle houden. Je hoofd komt elke keer op dezelfde manier weer boven nadat je je benen hebt dichtgeklapt en je een gestrekte houding aanneemt.

Gebruik je benen!

De kracht van de schoolslag zit hem niet in de armen maar in de benen. Houd je benen gestrekt, draai je voeten naar buiten en trek je tenen op. Door vervolgens je voeten in te trekken en de hakken tegen elkaar te plaatsen zorg je ervoor dat je knieën moeten buigen. Je kunt je benen vervolgens uitslaan in spreidstand. Klap met je benen door ze te sluiten en houd je gestrekte houding even vast tot je vaart mindert. Dan herhaal je dit alles weer opnieuw. Werk aan je soepelheid, maar dus vooral ook aan je kracht.

Je armen

Je armen gebruik je bij de schoolslag vooral voor het sturen en om te zoeken naar steun. Dat laatste vooral als je net begint. Naast de benen, zorg er dus voor dat je daarnaast de armen gebruikt. Door ze eerst te strekken en de handen tegen elkaar te houden alsof je in je handen klapt, maak je een vliegende start. Hierdoor heb je de minste weerstand in het water. Door je armen daarna gestrekt en synchroon naar achteren te bewegen, trek je jezelf als het ware naar voren. Daarna buig je je armen en beweeg je ze weer naar voren zodat je benen je lichaam met de minste weerstand naar voren kunnen bewegen. Blijf je techniek oefenen en verbeteren.

Golven

Is het water waarin je zwemt nou erg wild? Dan kun je de schoolslag beter niet gebruiken, maar overstappen op de rugcrawl. Je achterhoofd gaat dan als eerste de golven in waardoor je makkelijker ademhaalt als het water niet zo makkelijk te voorspellen is.

Je kunt deze blog natuurlijk niet meenemen het water in als handigheidje bij het zwemmen. Maar dat is ook niet nodig. Bij ons leer je zwemmen bijna zoals je kan lopen: alsof je voor het water gemaakt bent. Kijk bij onze turbolessen of vraag een proefles aan!